|
Qui som | >> Diari << | Diari d'Alex | Fotos | Projecte | Respostes | Videos | Qüestionari | itinerari | sponsors | Altres viatgers | Col·labora | Contacte |
Diari Aquest és el diari d'en Jan. Si voleu rebre aquest diari setmanalment per correu electrònic, escriviu el vostre mail al formulari de contacte.
‹ Anterior (21/01/2007) MES Següent (2007-03-22)› ‹ Anterior (2010-06-01 - US) PAÍS Següent (2010-06-15 - US)› Spain Alhambra (veure sobre mapa) 09/03/2007: (Antic proverbi xinès: tot gran viatge comença amb un sol pas). Ja fa tres dies que hem iniciat aquesta nova aventura, jo i l'Alexandra. Hem estat tres mesos a casa els meus pares, a Vic, descansant de la primera etapa: Europa, i preparant aquesta segona etapa, que de segur serà molt més emocionant: Àfrica, Àsia i Austràlia, que recorrerem en 2 o 3 anys amb una autocaravana. Ens hem estat dirigint cap al sud de la península Ibèrica, l'Alexandra bastant emocionada i jo no tant, com si això de viatjar s'estigués convertint en una rutina o ja hagués assumit que aquesta és la meva vida; una vida que transcorre tranquil·lament plena d'anècdotes al llarg de molts països; una vida que he escollit i que em fa feliç, molt feliç. Hem arribat a Granada en dos dies, sense presses i aturant-nos algunes vegades: a Sant Sadurní d'Anoia, on vàrem carregar roba de la ONG CC que distribuirem a dues escoles de Mauritània; al Vendrell, on ens vàrem acomiadar d'una amiga; i a Calp, on un espònsor va inserir un líquid a les rodes de l'autocaravana que evita les punxades. No havia tornat a visitar l'Alhambra des de que tenia la meitat d'anys que tinc ara (34). Llavors m'havia impressionat i ara m'ha tornat a meravellar, a l'Alexandra també. La visita ha estat una bona manera per anar prenent contacte amb la cultura musulmana. De totes maneres, no crec que aquests increïbles detalls de l'art islàmic els tornem a veure sovint al Marroc o a l'Àfrica negre. Morroco Tetouan (veure sobre mapa) 10/03/2007: És sorprenent la quantitat d'agències que venen bitllets de vaixell d'Aljeciras a Ceuta o a Tanger. N'hi ha al llarg de molts kilòmetres a l'autopista abans d'arribar a Aljeciras, i també a la terminal d'embarcament. També és sorprenent els preus tan dispars entre les diferents agències. De totes maneres, totes elles tenien ofertes que en general incloïen el bitllet de tornada: - Jo no necessito bitllet de tornada - Els deia. - Oh! No et preocupis, el bitllet de tornada té una validesa d'un any. - D'acord, però és que en realitat no torno pel Marroc, torno per Egipte. Llavors em giraven la cara, ignorant-me, com si els hagués ofès amb una excusa barata. Finalment, després de comparar tots els preus, he comprat el bitllet més econòmic, direcció a Tanger, que costava 72€ per a dos persones i l'autocaravana. De totes maneres, quan ens hem trobat navegant les aigües de l'estret, ens hem adonat del perquè d'aquell preu, econòmic en comparació a les altres ofertes: el vaixell era força vell, tot i que l'hi estaven donant una nova capa de pintura; i el viatge en comptes de ser d'una hora, tal com anunciaven les altres agències, n'ha durat tres hores. Al desembarcar hem hagut de creuar la frontera, on ens han retingut una mica comprovant tots els papers i discutint sobre política. Sí, sobre política. Succeeix que als laterals de l'autocaravana, juntament amb els logos dels espònsors, hi tinc enganxat un mapa de tot el món amb el recorregut aproximat que estem realitzant. Aquest mapa l'havia descarregat feia un any i mig d'Internet i llavors m'havia semblat curiós que hi hagués dibuixada una frontera separant el Marroc del Sàhara Occidental. Me n'havia oblidat completament, per això m'ha estranyat que un oficial m'hagi fet baixar de l'autocaravana i m'hagi situat davant del mapa. N'hi havia dos més que se l'estaven mirant. Un d'ells m'ha preguntat: - Què és això? - És l'itinerari que tenim previst fer. - I això? - Ha tornat a preguntar posant el dit exactament sobre la línia que separava el Marroc en dos. - Això... Ostres, em sap greu, sé que això és una ofensa però no m'hi havia fixat, havia baixat el mapa d'Internet feia temps... Les disculpes han estat acceptades però llavors ha vingut la feina de la rectificació. Han rascat l'adhesiu amb l'ungla, fins a arrengar la frontera negre que segons ells no existia i després han pintat amb "tipex" blanc la rascada perquè el país quedés sense cap divisió visible. A l'altre banda de l'autocaravana hi tinc un altre mapa idèntic, però m'ha fet mandra comentar-los que l'hi tenia i repetir tot el procés. Hem fet nit a Tetouan, al costat d'una gasolinera. Hem mirat una pel·lícula a l'ordenador i mentre la veiem hem escoltat un parell de vegades els crits de gol d'una multitud. En acabar la pel·lícula he sortit i m'he trobat a dins d'un bar amb un centenar d'homes asseguts enfront d'un televisor preparats per veure la segona part del Barcelona - Madrid. Estaven 2 a 2, a mitja segona part ha marcat el Madrid i pocs minuts abans del final ha empatat el Barcelona, moment en que tothom s'ha alçat cridant i celebrant-lo. Jo també, és clar. El que m'ha sorprès, és que estiguessin tan animats sense haver begut cap cervesa. Chefchaouen (veure sobre mapa) 11/03/2007: Chefchaouen és un encantador poble enclavat en el pendent d'una de les muntanyes dels Atles. És un poble molt visitat, tant per turistes locals com estrangers, i realment val la pena. La medina (o casc antic) és molt bonica. Els carrers serpentegen entre les cases de color blanc, blau cel o, en alguns casos, blau intens. El terra és empedrat, net i a vegades pintat també dels mateixos colors clars, de manera que al caminar-hi et dóna la sensació d'estar flotant pel cel. Hi ha botiguetes per tot arreu, molt polides, i a la part baixa una petita plaça allargada amb uns quants restaurants i moltes més botiguetes. Hi havia força gent passejant, segurament perquè era diumenge, i molta més al vespre, quan els carrers casi s'han desbordat de la gentada. Ja sabia que a Chefchaoen s'hi ven molta marihuana, per això ha estat senzill esquivar amb un "no, gracies" els nois que de tant en tant se m'acostaven xiuxiuejant-me la droga que tenien disponible. Fez (veure sobre mapa) 14/03/2007: Ahir al matí ens vàrem despertar d'hora, encara amb l'hora espanyola (una més) i vàrem anar a passejar pels carrers deserts de la medina de Chefchaoen amb l'esperança de trobar un zoco (mercat) de verdures que en teoria hi havia els dilluns. Tot i que la passejada va ser agradable, no vàrem trobar el zoco per enlloc de la medina ni pels voltants. En qualsevol cas, vàrem acabar descobrint el mercat en una barriada una mica apartada, quan ja estàvem sortint amb l'autocaravana per dirigir-nos cap a Fez. El viatge cap a Fez va ser màgic, amb la llum fantàstica del matí il·luminant els prats verds. És curiós que al Nord de l'estret de Gibraltar la terra estigui seca fins casi passat València i en canvi al Sud no semblin patir problemes d'aigua. D'altre banda, als costats de la carretera sempre hi havia nens saludant, homes pasturant patits ramats d'ovelles o cabres o gent simplement esperant que s'aturés un taxi, tots ells de la marca Mercedes, antics i plens a rebentar. Arribant a Fez el paisatge es va tornar més àrid i van començar a aparèixer carretes o burros carregats amb bidons d'aigua i nens que els guiaven. Fez està situat en una gran planura davant dels Atlas nevats. Té una gran medina que vàrem visitar ahir i avui, amb carrers de suau pendent tots ells plens de botiguetes, artesans treballant la pell, el llautó o altres materials, alguna mesquita i madrassa (allà on educaven els joves segons les costums i lleis islàmiques). Vàrem visitar la madrassa de Bou Inania que en un sol pati conté un art tan exquisit i detallista que podria ser l'envejar de l'Alhambra. Els carrers de la medina no estaven tan nets com a Chefchaoen, tot i que vàrem observar algun burro carregat d'escombraries dirigint-se cap a les afores. D'altre banda, a les entrades de la medina també hi ha guies no oficials que es fan pesats per intentar vendre't una visita guiada però, amb una mica de paciència, te'ls poden treure de sobre educadament. Avui també hem visitat l'altre medina de Fez, anomenada semi antiga, on hem pres el tradicional te a la menta mentre ens intentaven vendre unes catifes; i hem anat a dinar a la ciutat nova, bulliciosa i atrafegada com una ciutat europea, tot i que en un entorn àrab. Per menjar m'he demanat una tagine de pollastre amb prunes, deliciosa. L'Alexandra, que és bastant llepafils, l'ha provat i també l'ha trobat bona, de manera que s'ha atrevit a demanar-se una tagine de verdures. A la tarda hem anat a caminar per les afores de la muralla on hem conegut uns simpàtics argentins que curiosament vivien a Barcelona, on regentaven un Bar. Al vespre, els nostres veïns de l'aparcament (una autocaravana amb matrícula de suïssa) han copejat la nostre porta. Han resultat ser un Alemany i una Filipina que s'han alegrat molt de conèixer l'Alexandra, ja que Romania (d'on ella és originària) és un país que havien visitat tres vegades i del qual estaven enamorats. A la matinada, l'Alexandra ha tornat a maleir, per tercera nit consecutiva, les pregaries de les mesquites que puntualment ressonen a les cinc i deu minuts per tota la ciutat sobreposant-se les melodies entre sí. Jo ja m'hi havia acostumat en altres viatges (al Marroc, Tanzània i Índia) i m'acaben molestant més els renecs de l'Alexandra que les eixordadores recitacions. Meknes (veure sobre mapa) 15/03/2007: Al sortir de Fez direcció a Meknes, hem parat a una gasolinera a demanar aigua per l'autocaravana i el propietari de la gasolinera ens n'ha ofert a canvi de carregar diesel. Mentre esperàvem hem iniciat una conversa sobre la situació del Marroc. Li he comentat que el país sembla segur i que els habitants semblen preocupats pels turistes: tinc la impressió que si algun lladregot s'atreveix a robar un estranger en una medina, els comerciants i transeünts l'intentaran caçar per tots els medis. M'ha preguntat sobre el nostre viatge i llavors li he explicat el projecte de prendre el pol al món que realitzem durant el viatge i li he proposat d'entrevistar-lo pel projecte. En Yusef opinava que el principal problema del món era el terrorisme. Els estats n'haurien de trobar la solució, de totes maneres ell podria col·laborar donant feina a la gent. Hi ha gent que no té res que pensa que el suïcidi per la religió és la millor opció enfront la vida. El principal problema del Marroc és social, tot i que estan millorant gracies al govern. De totes maneres s'hauria d'invertir més en educació. En Yusef es considera feliç perquè viu en un país estable. Si tothom fos més feliç ell també ho seria. El secret de la felicitat és estimar la gent del teu voltant. En arribar a Meknes, hem aparcat a una gran plaça i després de dinar hem sortit a passejar, cap al sud, per carrers sense cap mena de d'interès, amb les botigues tancades i la gent estranyada de la nostra presència. Finalment ens hem adonat que estàvem mal posicionats en el mapa i que la medina i monuments interessants estaven situats al nord. Apart de la transcorreguda medina, no més interessant que la de Fez, hem visitat el mausoleu de Moulay Ismail, un impressionant recinte amb exquisit i finíssim art comparable al de la madrassa de Bou Inania o del mateix Alhambra. Tot i que ja havia estat al Marroc uns deu anys enrere, no recordava aquests monuments amb aquestes meravelloses sanefes, gravats i pintures geomètriques, que omplien cada centímetre quadrat de les parets i sostre. Rabat (veure sobre mapa) 19/03/2007: Rabat és la capital política del Marroc, i com la majoria de capitals té forces indrets d'interès, tot i que altres ciutats la guanyin en atractiu. Destaca el mausoleu de Mohammed V, monument contemporani tot i que també d'un art impressionant, al mateix nivell dels anteriors monuments visitats. A prop del mausoleu s'alça la bonica torre de Hassan, enmig d'un bosc de columnes d'una mesquita inacabada del segle XII. La medina de Rabat té alguns carrers coberts interessants que desemboquen a la Kasba dels Oudaia, un petit poble fortificat que fa front a les onades de l'oceà. Els carrerons blaus de la Kasba recorden Chefchaoen, tot i que no tenen res d'envejar. Cap a les afores de la ciutat, enmig de grans avingudes, verdes i netes, hi ha la necròpolis de Chellah, les ruïnes d'una antigua ciutat que em van sorprendre per la gran quantitat d'ocells (cigonyes i una altre espècie) que nidaven tots junts a les copes dels arbres d'un petit bosc. Rabat és una gran ciutat, per tant, també és aquí on vàrem poder contactar a força gent a través d'Internet, amb la qual ens vàrem reunir el dissabte a diferents hores. Primer ens vàrem trobar amb en Hamid, un noi de mirada profunda que parlava molt bé l'anglès, i en Nizar, el seu amic que portava la veu cantant, tot i que pràcticament només parlava francès i no el podíem seguir tan bé. Els dos eren petits empresaris. Com casi sempre, vaig ser bastant directe i vaig començar a preguntar-los per la situació del país, interessant-me primer per la situació del Sàhara Occidental, una regió del Marroc amb un fort sentiment d'independència liderat pel Front Polisari. Em van explicar que el Front Polisari està format per algerians, perquè - segons ells - Algèria sempre ha volgut tenir una sortida al Pacífic. Malgrat tot, tot i creure fermament que el territori pertany al Marroc, estaven d'acord a donar-los una certa autonomia. D'altre banda en Nizar va comentar: - Per què hem de dividir el país si a tot el món els països s'estan unint? El que hauríem de fer és desenterrar el vell somni d'unir tots els països del Magreb: Marroc, Mauritània, Líbia, Algèria i Tunísia. També vaig preguntar-los per la llibertat d'expressió i em van manifestar que n'hi havia, tot i que era lògic que no es pugui criticar al rei, perquè és l'únic que pot mantenir la cohesió del Marroc. A continuació vàrem encetar el tema de la religió. Em van explicar que el islam és una religió de pau, per això, al llarg de la història hi ha hagut més cristians que s'han convertit al Islam que al revés. A continuació en Hamid em va explicar que l'Alcorà és un llibre sagrat dictat per Déu, ja que en Aquest es descriuen països que Mahoma mai havia visitat. Vaig intentar argumentar que en aquell temps ja hi havia viatgers que podien haver-li descrit tals països, però tot i que m'escoltés amb molt interès no va semblar que el convencés gens ni mica. Finalment varem parlar del dret dels homes a estar casats fins amb quatre dones al mateix temps. Em va explicar que aquest és un dret que Alà va donar als homes perquè no haguessin de buscar el sexe fora del matrimoni. Ja que, d'altre banda, el sexe fora del matrimoni està totalment prohibit, per tant - va concloure - al Marroc (ni a cap altre país Islàmic) el jovent no festeja, simplement estan compromesos per després casar-se. A la tarda, em vaig trobar amb en Yassime (l'Alexandra es va quedar a l'autocaravana dormint). En Yassime anava amb muletes perquè tres anys enrere s'havia trencat la cama en un accident de moto. Em va explicar que el van haver d'operar en un hospital públic i que a causa de la inadequada esterilització del material quirúrgic a posteriori la cama se li va infectar fins a l'os, perdent 8 centímetres d'aquest. Actualment ja està molt millor, tot i que no estigui recuperat del tot. Potser per aquest motiu, en Yassime era més crític amb el sistema que en Hamid i en Nizar. Va comentar que al Marroc hi ha molta corrupció, tant a la classe baixa (policia, metges,...), com a la classe alta, fet que explica la presència del grans iots a la costa de Marbella que pertanyen a empresaris o polítics marroquins. També em va explicar el cas d'una infermera, que només cobrava 250€ al mes, dels quals havia de destinar 100€ al lloguer d'un pis i 2€ al dia per al transport. Aquesta infermera no treballava a gust a no ser que algun pacient l'ajudés amb alguna propina. I segons ell, aquesta falta de motivació és el principal problema al món laboral. Vaig canviar de tema i el vaig qüestionar sobre Sàhara Occidental, per contrastar les opinions del matí, però em va dir que no en sabia massa res. Només sabia que a l'hospital militar on estava ingressat hi havia diversos militars i oficials atesos a causa de les ferides d'alguna mina, ja que el desert del Sàhara Occidental n'està infestat. Varem seguir la conversació amb el terrorisme islàmic, i em va comentar que tot i haver hagut un atemptat fallit a Casablanca recentment, el terrorisme difícilment arrelarà entre els musulmans, primer perquè el islam està fonamentat en la pau i comprensió i perquè els diferents mitjans de comunicació estan educant molt en contra del terrorisme. Varem tornar a parlar del matrimonis múltiples i em va argumentar que una segona dona és millor perquè així l'home pot cobrir les seves necessitats si la primera es posa malalta. De totes maneres no em va saber respondre quan li vaig preguntar perquè les dones no tenen el dret de poder casar més d'una vegada. Respecte a la prohibició del sexe fora del matrimoni i em va contar que en alguns pobles a les muntanyes, al casar-se una parella, aquesta ha de mostrar un mocador tacat de sang després de la primera nit de noces per a demostrar que la noia era verge. Sense que aquesta vegada jo tragués el tema, curiosament la conversa va tornar a derivar cap al raonament de l'origen diví de l'Alcorà. En Yassime va explicar. - A l'alcorà s'explica que per a netejar un plat sense sabó s'ha de passar fins a set vegades sota l'aigua. Fins fa poc no s'ha pogut demostrar científicament que si el plat brut només es submergeix sis vegades, encara hi resten bacteris, però a la setena ja no. Com ho podien saber en aquells temps? L'explicació només pot venir d'Alà. Havíem mantingut la conversa a la terrassa d'un cafè, estrets en unes cadires situades en línia. Durant la conversa en Yassime em tocava les mans o espatlles per expressar-se millor. No em resultava ofensiu, perquè sabia per als musulmans l'homosexualitat és inimaginable, però no per això em resultava estrany. Al aixecar-nos em vaig oferir de pagar, però igual com havia passat al matí, en Yassime va insistir en invitar-me. Després de pagar, va fer una trucada amb el mòbil i una amiga el va passar a buscar. Em van proposar d'anar a prendre alguna altre beguda en un algun altre indret, i vaig acceptar a condició d'anar passar a buscar l'Alexandra, que ja s'havia despertat. Vàrem anar a un bar modern, on ens esperava un altre noi que també havíem contactat per Internet, en Salim, que estava acompanyat d'una noia Francesa. En Salim havia estat vivint 15 anys a França i feia pocs mesos que havia tornat per a quedar-se al Marroc. Treballava en una gran discoteca, on va explicar que hi corria força alcohol, tot i que la majoria de musulmans consideressin que l'alcohol no era necessari per a divertir-se. No vaig tenir massa estona per parlar amb ells perquè havien de marxar, de totes maneres, abans que marxessin vaig preguntar al Salim si era musulmà. Ell em va respondre que era musulmà no practicant. Al marxar, en Yassime i la seva amiga van reprovar aquesta resposta, dient-me que no es pot ser musulmà no practicant i que amb aquesta resposta es podria trobar amb forces problemes. El dilluns, abans de marxar de Rabat cap a Casablanca vàrem tornar a anar a l'ambaixada d'Angola al Marroc (el divendres ja hi havíem anat però no hi havia la persona que ens podia informar). Vàrem preguntar sobre la possibilitat d'obtenir el visat d'Angola però ens van respondre que per a nosaltres seria impossible ja que el primer requisit era tenir la residència al Marroc. Jo tenia la possibilitat d'obtenir el visat d'Angola des d'Espanya, tot i que era força laboriós. Però l'Alexandra l'havia d'obtenir des d'algun país veí a Romania (on resideix), perquè a Romania no hi havia ambaixada Angolina. Havíem estat avisats per altres viatgers africans que obtenir el visat d'Angola durant el camí era pràcticament impossible, però ens havíem arriscat degut a les complicacions de tramitar-lo en origen. Ara, davant la primera negativa (només la primera), ja em començava a plantejar altres alternatives a l'itinerari traçat. Àfrica és un immens laberint, amb fronteres tancades, països perillosos, carreteres intransitables,... Si no podem passar per Angola, que actualment sembla un país relativament segur, inevitablement haurem de creuar-ne altres d'inestables, com República Centre Africana o la República Democràtica del Congo (antic Zaire). -- El dissabte també vaig prendre el pols al món amb els nous amics de Rabat i els vaig entrevistar: En Hamid i en Nizar opinaven que el principal problema del món és la guerra provocada per les desigualtats de poder i riquesa. La solució es trobaria en la comprensió, acceptació i ajuda dels altres, independentment del color de la pell i la religió. El principal problema del Marroc és la falta de treball, tot i que sembla que està millorant. La solució es trobaria invertint en el país creant més seguretat, de manera que es creessin nous llocs de treball amb el creixement del turisme. Els dos ajuden a la solució amb la creació de les seves respectives empreses. Els dos eren feliços perquè es sentien orgullosos de ser musulmans i marroquins. En Nazir seria més feliç complint els seus somnis, per exemple tenint una família. El secret de la felicitat és creure més en Alà i esforçar-se més per ser un bon musulmà. En Yassine opinava que els principals problemes al món són els problemes econòmics que generes terrorisme, problemes amb petroli, crisis nuclears,... Ell no en sabria trobar cap solució perquè altres amb més coneixement tampoc l'han trobat. Però ell pot fer quelcom per a millorar el món, per exemple fent boicot a la Cocacola perquè salva vides (explicava que el preu d'una Cocacola és el preu d'una bala que manta nens a Palestina). El principal problema al Marroc és la falta de treball i la pobre qualitat de l'educació. De totes maneres, sembla que el país està millorant en aquest sentit. Per col·laborar en la solució, ell necessitaria més estudis per revertir el coneixement al país. En Yassine es considera molt feliç, ja que està viu i té família, amics,... tot i també té alguns problemes. Seria més feliç amb una millor educació. El secret de la felicitat és la pau: si vius en pau, encara que siguis pobre, seràs feliç. Casablanca (veure sobre mapa) 21/03/2007: Casablanca, pocs quilometres més al Sud de Rabat, és una ciutat enorme amb un cert aire europeu, tot i que també té la seva medina antiga (sense cap interès), una medina nova (molt més interessant) i les seves mesquites, entre les quals l'enorme i majestuosa Mesquita de Hassan II. Vàrem aparcar i passar dues nits al parc de la lliga Àrab, que està travessat per un sorollós carrer. De totes maneres el parc és tranquil, amb un romàntic passeig amb palmeres alineades, al final del qual comença un barri construït a principis del segle XX, amb un cert encant però també una mica decaient. Creuant el barri hi ha un carrer per a vianants amb petits comerços no molt concorreguts i al final d'aquest carrer, a mà dreta, un mercat cobert on venien flors, verdures, cistells,... Al centre del mercat, hi ha diverses parades de peix i marisc, i als voltants diversos restaurants on cuinen els productes del mercat. Al passar passejant entre els restaurants, els propietaris es van començar a barallant entre ells per veure qui ens obtenia com a clients. De totes maneres, abans, vàrem dirigir-nos a una pizzeria on l'Alexandra va poder engolir un àpat europeu i després em vaig deixar seduir per un dels restaurants on em van oferir un deliciós (i econòmic) plat de peix fregit. Casablanca ens va sorprendre per la quantitat de jovent vestint de manera moderna, algunes noies fins i tot amb vestits provocatius. De totes maneres, també és veritat que les xilaves i els vels cobrint el cabell continuaven essent els dominants. D'altre banda, a Casablanca també sembla haver-hi més pobresa que en les anteriors ciutats del Marroc. Els més incapacitats es dediquen a mendicar i la resta a la venda ambulant, o bé enllustren sabates, netegen cotxes, els vigilen,... A Casablanca vàrem tornar a contactar amb gent a través d'Internet, aquest cop només noies, per tal d'analitzar la societat marroquina des d'un altre punt de vista. Avui a la tarda ens hem reunit amb la Ayache, una noia musulmana de mirada trista que no duia vel, tot i que considerava que l'hauria de dur. Tant bon punt ens hem assegut en un bonic cafè, l'Ayache ens ha sorprès demanant-nos consell en un tema delicat. Li agradaria anar a viure a Europa perquè, tot i que ha estudiat filologia Anglesa, veu difícil trobar feina al Marroc. Llavors ens ha explicat que un marroquí que viu a Alemanya li ha proposat matrimoni, tot i que el marroquí ja està casat amb una altre dona. Es casarien en una mesquita, i encara que el matrimoni no quedaria registrat pel civil, quan ella tingués un fill tindria l'estança a Europa assegurada. Al demanar-nos què faríem nosaltres, li hem preguntat si ella l'estimava però ella ha respòs que ni tan sols l'havia vist mai i que en qualsevol cas, tampoc no creu en l'amor - de més jove havia tingut un desengany -. D'altre banda considerava normal que un home estigués casat dues vegades si podia mantenir les dues dones. Davant d'aquest plantejament, l'Ayache ens ha tornat a sorprendre explicant-nos que segons l'alcorà l'home i la dona estan en una mateixa posició, encara que a simple vista no sembli així. I a continuació ens ha explicat la lògica d'algunes diferències, per exemple que l'home pugui demanar el divorci però no una dona: "l'home té més seny i en canvi la dona és més emocional, si l'home s'equivoqués en una petita cosa la dona correria a demanar el divorci, en canvi l'home s'ho repensaria abans d'actuar així". Al interrogar-la més ens hem adonat que no hi havia escletxes en la seva manera de raonar, per exemple ens ha explicat que li agradaria viure a l'Aràbia Saudí, perquè allà els marits protegeixen més a les dones, sempre van tapades i no les deixen sortir de casa sense que vagin acompanyades d'un familiar. Això no seria possible al Marroc - deia - perquè aquí les dones han de treballar. Respecte a cobrir-se tot el cos, fins i tot la cara, ho trobava normal perquè la naturalesa també actua igual, protegint totes les coses belles, com per exemple les perles. Explicava que hi ha noies tant maques que elles mateixes (o l'home) es cobreixen completament per tal de no atraure o provocar als altres homes. De totes maneres, amb un aire de nostàlgia l'Ayache ha acabat concloent que tot canvia i que les tradicions estan començant a desaparèixer. I encara que l'aparença no pot canviar l'essència de la religió, l'Ayache sentia enyorança del passat, quan el temps no tenia tanta importància. Ens hem acomiadat de l'Ayache comprometent-nos a acceptar la seva invitació a menjar cuscús demà a casa seva. Moments més tard ens hem reunit amb la Verònica, una noia de Veneçuela que fa quatre mesos que viu al Marroc enamorada d'un marroquí. Al preguntar-li sobre la religió, la Verònica ens ha comentat que el seu xicot és musulmà no practicant i que si fos practicant, ella no podria sortir amb ell, tot i que després els musulmans fan el que volen. A Casablanca el jovent té molta influència Europea i el jovent està canviant molt ràpid de mentalitat. Ens explicava que a les discoteques s'hi beu força alcohol, a més d'haver-hi molta prostitució (i per suposat els turistes no en són els únics consumidors). Al preguntar-li sobre Veneçuela, ens ha explicat que la situació està molt enrarida i que al Marroc s'hi viu molt millor i amb més seguretat. Més tard ens hem trobat amb l'Anis, el seu xicot i tots quatre hem anat a sopar uns tagines. L'Anis i la Verònica es van conèixer a París, on estudiaven, per tant era lògic que l'Anis demostrés una manera de pensar més oberta i crítica que els anteriors nois que ens havíem trobat. Per exemple, parlant amb l'Alexandra sobre advocats (l'Alexandra ha estudiat dret), l'Anis manifestava que els advocats al Marroc estaven molt mal pagats, perquè quan una persona rica vol guanyar un judici, en comptes de pagar un bon advocat paga directament al jutge. De totes maneres, igual que tots els Marroquins, defensava el Rei, de qui comentava que havia aportat obertura i estabilitat econòmica. I al preguntar-li per la democràcia, l'Anis explicava que al Marroc encara no estan preparats per un govern completament democràtic. Finalment m'he interessat sobre la religió al Marroc - sempre trec aquest tema - i l'Anis ha resumit el seu pensament comentant que al Marroc ser musulmà és una manera de pertànyer a la societat. 22/03/2007: Abans de trobar-nos amb l'Ayache hem visitat l'enorme Mesquita de Hassan II, la tercera més gran del món, construïda a finals dels anys 80. També deu ser una de les més costoses perquè - segons el guia - va costar 700 milions de dòlars. En qualsevol cas, amb un minaret de 200 metres d'altura, la mesquita és l'edifici religiós més alt del món. En el seu interior i a l'esplanada del davant hi caben fins a casi 200.000 persones, que realment s'omplen durant les pregàries del mes del ramadà. L'impressionant interior de la mesquita és luxós per tot arreu, treballat per 10.000 artesans d'arreu del Marroc. Llàstima que el guia no ens hagi deixat gaudir els detalls, perquè la següent visita entrava en una hora, abans no s'obrís la mesquita als creients. La visita ha seguit per la sala d'ablucions, sota la mesquita, i els banys, que no s'han utilitzat mai per qüestions de seguretat. Al migdia ens hem trobat amb l'Ayache al centre. Ha pujat a l'autocaravana i ens ha guiat fins a casa seva, en una barriada bastant allunyada del centre. Durant el camí hem travessat barris de cases riques i barris de barraques, encara que en ambdós casos, les antenes parabòliques mai faltaven a les teulades. L'Ayache i la seva mare viuen en un apartament de només dues habitacions, perquè quan el seu pare va morir, els fills de l'altre dona del pare es van quedar la part més gran de la casa original. Ens vàrem descalçar a la cuina i vàrem passar al menjador, que de nit es converteix en habitació. Al menjador, sobre una gran estora de tonalitats blaves, hi havia tres sofàs vermells al voltant d'una petita taula rodona. Al seure al sofà, ens vàrem fixar en el sostre, exquisidament decorat amb flors i figures geomètriques tallades amb relleu. A les parets hi havia flors de plàstic penjades i a l'altre extrem del menjador un gran armari amb alguns ossos de peluix i uns llibres a sobre. La mare, amb la cara cansada - l'Ayache ha explicat que estava malalta - i un tatuatge a la barbeta (senyal que havia estat casada), ha portat una cassola immensa de cuscús que ha deixat al centre de la tauleta. Sobre el cuscús hi havia una pila de vegetals bullits i algun tall de carn que sobresortien de sota. L'Ayache ja ens havia advertit que el cuscús es menja amb la ma - la dreta - i així hem començat a fer-ho, tot i que les dues amfitriones aconseguien aprestar el cuscús amb els dits creant una bola que a continuació menjaven i, en canvi, jo i l'Alexandra havíem d'aspirar el cuscús que ens queia de les mans per a poder-lo assaborir, que per cert, estava deliciós (la prova és que l'Alexandra n'ha menjat amb ganes). L'altre petit problema de menjar el cuscús amb les mans era que aquest cremava i mentre nosaltres deixàvem escapar algun crit o aconseguíem controlar el dolor, les amfitriones l'engolien sense notar la temperatura. En qualsevol cas, l'experiència ha estat inoblidable i la repetiríem si tornéssim a estar invitats per una família tan amable. -- Hem pres el pols al món amb l'Ayache que ha opinat que el principal problema del món és la guerra, la solució seria entendre'ns els uns i els altres, i no fabricar més armes. Ella pot aportar pau ajudant el seu entorn i pregant a Déu que aturi la guerra. El principal problema al Marroc és el terrorisme que està arrelant entre alguns joves pobres. Ella hi està totalment en contra i creu que els terroristes no es poden considerar musulmans perquè el Islam és pau. S'haurien de crear associacions per a educar aquest jovent. L'Ayache es considera feliç perquè pot dormir i perquè ella és una persona bona i pura, amb una bona relació amb Déu. Ella és més feliç quan asseca les llàgrimes d'un nen o ajuda als altres. Així doncs, el secret de la felicitat és ajudar als altres, perquè no pots ser feliç si veus el teu entorn sofrint. ‹ Anterior (21/01/2007) MES Següent (2007-03-22)› ‹ Anterior (2010-06-01 - US) PAÍS Següent (2010-06-15 - US)› |
|